Organizațiile societății civile, membre ale Platformei Naționale a Forumului Societății Civile din Parteneriatul Estic, își exprimă dezacordul față de intenția Guvernului Republicii Moldova de a modifica statutul juridic al Agenției Naționale de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie (Agenția GBV), transformând-o dintr-o autoritate administrativă centrală de specialitate subordonată Guvernului în una subordonată Ministerului Muncii și Protecției Sociale. Această intenție a fost făcută publică prin proiectul de „Lege cu privire la modificarea unor acte normative (privind migrarea autorităților administrației centrale)”, plasat în consultări publice de către Cancelaria de Stat.
Considerăm această intenție contrară angajamentelor internaționale asumate și ineficientă din considerentul asigurării reformelor adevărate din administrația publică.
Poziția noastră este univocă și intransigentă. Agenția Națională de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie trebuie să-și mențină mandatul, de autoritate administrativă centrală din subordinea Guvernului. Această poziție este susținută de următoarele argumente:
- Modificarea propusă în acest proiect de lege contravine angajamentelor internaționale asumate de Republica Moldova prin ratificarea Convenției Consiliului Europei privind prevenirea şi combaterea violenței împotriva femeilor şi a violenței domestice (Convenția de la Istanbul) în 14.10.2021. Conform recomandărilor CEDAW și a Convenția de la Istanbul, este esențială existența unui mecanism instituțional la nivel central în vederea coordonării măsurilor de prevenire și combatere a violenței de gen. Convenția de la Istanbul, în art. 10 prevede, că „Statele Părți pot înființa unul sau mai multe organisme oficiale, responsabile de coordonarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea politicilor și a măsurilor de prevenire și combatere a tuturor formelor de violență acoperite de Convenție.” Crearea Agenției Naționale de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie în 2023 a reprezentat un pas major în alinierea la aceste standarde internaționale și implementarea corespunzătoare a Convenției de la Istanbul. Considerăm, că Agenția trebuie să rămână pe poziția de coordonare multisectorială a efortului statului de prevenire și combatere a violenței împotriva femeilor și a celei în familie. Această modificare va influența negativ coordonarea interinstituțională în domeniul prevenirii și combaterii violenței în familie și a violenței împotriva femeilor;
- Cheltuirea responsabilă a asistenței financiare internaționale este un principiu important asupra căruia insistăm. Această modificare, va duce la neglijarea investițiilor UN Women, UE, și alte organisme internaționale, care au investit resurse considerabile în înființarea și consolidarea capacităților instituționale și funcționale ale Agenției. Schimbarea statutului acesteia ar submina aceste eforturi și sprijinul internațional acordat.
- Mandatul și organizarea instituțională actuală permit Agenției să colaboreze direct și direcționat cu toate autoritățile administrative centrale relevante pentru dezvoltarea și implementarea politicilor de prevenire și combatere a violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, cu partenerii de dezvoltare și organizațiile societății civile. Astfel, coordonarea și colaborare interinstituțională într-un astfel de format este mai eficientă, iar procesul de implementare a politicilor de prevenire a violenței în familie și acelei împotriva femeilor va fi mai centrat pe problemă și cu un impact mult mai mare.
- Acest mandat autonom de instituție guvernamentală asigură un mecanism instituțional funcțional la nivel înalt. Subordonarea directă Guvernului asigură autoritatea necesară pentru coordonarea eficientă a autorităților și instituțiilor publice, în parteneriat cu societatea civilă, sectorul privat și partenerii de dezvoltare;
- Acțiunea statului în acest domeniu trebuie să conțină o abordare multidimensională a violenței. Violența împotriva femeilor precum și violența în familie este o problemă complexă, care cuprinde domenii precum aplicarea legii, sănătatea, educația, justiția și serviciile sociale. Lipsa unei autorități administrative centrale de specialitate, responsabilă direct de această problemă, riscă să fragmenteze eforturile în vederea combaterii acestui flagel, reducând din promptitudinea și eficiența intervențiilor statului;
- Schimbarea statutului Agenției în calitatea sa de autoritate administrativă centrală de specialitate, la doar un an de la înființare, va submina progresul realizat și va afecta capacitatea statului de a răspunde eficient la problematica prevenirii și combaterii violenței, care rămâne o provocare majoră în societatea moldovenească;
În concluzie, solicităm respectuos Guvernului Republicii Moldova să mențină statutul actual al Agenției Naționale de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie Ministerului Muncii și Protecției Sociale, pentru a asigura un răspuns coordonat și eficient în domeniul prevenirii și combaterii violenței împotriva femeilor și a violenței domestice.
Solicităm, de asemenea, inițierea unui dialog constructiv între Guvern și reprezentanții societății civile, pentru a identifica soluții, care să consolideze mandatul Agenției, în beneficiul tuturor cetățenilor Republicii Moldova.
Semnatari:
- AO „Institutum Virtutes Civilis”;
- Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova;
- AO Asociația Internațională a Păstrătorolor Râului Eco-TIRAS;
- AO Platforma Națională a Tinerilor pentru Participare Activă ;
- AO Terra-1530;
- AO Eco-Răzeni;
- AO Interacțiune;
- AO „Fiecare Contribuie pentru Schimbare”;
- Asociația Obştească Asociația pentru Transparența și Apărarea Drepturilor Omului „Cetățean Activ”;
- Fundația Soros Moldova;
- Amnesty International Moldova;
- AO Centrul Regional de Dezvoltare Comunitară;
- AO Asociația pentru Combaterea Izolării Informaționale „ECOU”;
- Rețeaua Națională de Dezvoltare Rurală LEADER;
- AO Asociația Tinerilor Diplomați;
- Institutul pentru Politici și Reforme Europene;
- Centru Analitic Independent „Expert-Grup”;
- AO Centrul Național de Mediu;
- Asociația Obștească pentru Copii și Tineret „FĂCLIA”;
- Institutul de Politici Publice;
- AO Consiliul Național al Tineretului din Moldova;
- Uniunea organizaţiilor invalizilor din Republica Moldova;
- Asociaţia de reabilitare a invalizilor din RM (ARIM);
- AO Centrul European „Pro-Europa”;
- Fundația Est-Europeană;
- Asociația Promo-LEX;
- Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF);
- Centrul de Antreprenoriat și Politici Economice.